Meer geld uitgegeven aan gokreclames in aanloop naar verbod

Home » Nieuws » Meer geld uitgegeven aan gokreclames in aanloop naar verbod

De Nederlandse online goksites lijken ondanks beloftes om het aantal gokreclames te matigen in aanloop naar het aankomende verbod op ongerichte reclames, fors meer geld te besteden aan reclame-uitingen. Hierbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van bushokjes, televisie- en online commercials. Minister van rechtsbescherming Franc Weerwind werkt momenteel aan de uitwerking van een verbod op gokreclames, dat volgens de nieuwste berichten uiterlijk 1 juli 2023 van kracht zal zijn.

In de afgelopen vier maanden is er maar liefst een derde meer uitgegeven aan reclame dan het jaar daarvoor. Opmerkelijk hierbij is dat het onderzoek is uitgevoerd over een periode van vier maanden, waarin het WK voetbal 2022 plaatsvond. Toch geeft marktonderzoeker Nielsen aan dat er ook na het voetbaltoernooi meer geld is uitgegeven aan reclames. Dit is deels te wijten aan nieuwe online casino’s die een licentie hebben bemachtigd.

BetCity leidt in reclame-uitgaven met een bedrag van €36 miljoen, gevolgd door Kansino met €29 miljoen. TOTO staat op de derde plaats met €29 miljoen aan reclame-uitgaven sinds oktober 2021, terwijl FairPlay een bedrag van €21 miljoen heeft uitgegeven. Holland Casino Online staat op de vijfde plek met een bedrag van zo’n €21 miljoen.

Opvallend genoeg werd er de afgelopen vier maanden bij TOTO Casino meer geld uitgetrokken voor gokreclames dan een jaar eerder, terwijl het budget bij Holland Casino juist flink is teruggelopen.

Een jaar geleden beloofden online casino’s nog minder gokreclames te maken en geen reclame meer te maken in de buitenlucht. Toch wordt er nog steeds geld uitgegeven aan deze vorm van reclame-uitingen, ondanks afspraken die zijn gemaakt bij brancheverenigingen waar Nederlandse online casino’s lid van zijn. Het is echter niet zo dat alle kansspelaanbieders zich hebben aangesloten bij deze verenigingen.